Thursday 7 May 2009

MENCARI BENDA HIDUP


1. AKTIVITI

Slot dimulakan dengan bacaan Al-fatihah. Peserta seramai 8 orang yang kebanyakannya adalah kakitangan hospital, seorang kakitangan RTM Sabah dan saeorang lagi kakitangan KPDNHEP serta Kolej Matrikulasi Labuan. Sesi petang ini dimulakan dengan sedikit ice breaking ringan/mudah agar sesi berjalan dalam situasi santai dan ceria. Aktiviti pengisian dimulakan dengan meminta setiap rakan peserta MENCARI DAN MENANGKAP BENDA HIDUP sama ada dalam bilik perbincangan atau di luar bilik perbincangan. Masa 2 minit diberikan untuk tugasan ini.

2. PERBINCANGAN

Setelah masa yang diberikan tamat, semua rakan peserta kembali duduk dalam bulatan dengan membawa benda hidup masing-masing. Kebanyakannya memilih untuk mengambil SERANGGA dan TUMBUHAN sebagai benda hidup. Seorang dua daripada mereka mengambil KAWAN di sebelah sebagai benda hidup.

Tahniah atas usaha dan komitmen kalian. Mari kita kenal pasti PENGKELASAN benda hidup. Biasanya ia terbahagi kepada tiga iaitu TUMBUHAN, HAIWAN dan MANUSIA. Kelihatan rakan peserta sudah mula tersenyum sipu terutama yang mengambil TUMBUHAN dan SERANGGA. Rakan yang memgambil kawan di sebelah sebagai benda hidup nampak sedikit ceria seolah-olah menepati keperluan aktiviti ini.

Perbincangan diteruskan. Saya percaya rakan peserta yang mengambil KAWAN di sebelah sebagai benda hidup menyedari dia adalah tergolong sebagai benda hidup. Kalau demikian perkiraannya, lebih baik menangkap DIRI SENDIRI kerana DIRI itu adalah juga benda hidup sebagai mana KAWAN di sebelah. Tidak apa, bukan saudara-saudari sahaja yang berbuat demikian. Kebanyakan rakan peserta yang lepas membuat perkara yang sama. Agaknya kenapa ? banyak pandangan yang diberikan. Dalam situasi bergurau, saya nyatakan bahawa agaknya kita mungkin lupa bahawa kita ini HIDUP.

Dalam perbincangan selanjutnya, saya PADANKAN dua perkataan iaitu HIDUP DAN MANUSIA dengan maksud bahawa kita ini adalah MANUSIA YANG HIDUP. Bila dinyatakan bahawa manusia itu hidup, bererti DITUNTUT ke atasnya pelbagai TANGGUNGJAWAB. Secara ringkasnya, tuntutan tanggungjawab itu TERHALA kepada 3 kelompok utama iaitu tanggungjawab terhadap ALAM (flora/fauna) SESAMA MANUSIA dan pada PENCIPTA.

PENCIPTA telah melaksanakan TANGGUNGJAWAB sepenuhnya terhadap manusia dan ALAM sedang BERFUNGSI pada landasannya. Jadi tidak perlu lagi kita menuntut sebarang HAK daripada ALAM dan PENCIPTA. Sebaliknya, menjadi TANGGUNGJAWAB kita untuk menunaikan HAK alam dan Pencipta terhadap kita.

BAGAIMANA PULA TANGGUNGJAWAB SESAMA MANUSIA ? seringkali situasi ini berada dalam hubungan yang TIDAK SEIMBANG. Kenapa ya ? mungkin disebabkan manusia lebih CENDERUNG menuntut HAK daripada menunaikan TANGGUNGJAWAB. Rasanya, jika kita masing-masing menunaikan TANGGUNGJAWAB, maka HAK itu mungkin datang dengan mudah kepada kita. Oleh itu, sebagai MANUSIA HIDUP, TANGGUNGJAWAB adalah lebih dekat dengan kita berbanding HAK. Jadi sama-samalah kita melaksanakan TANGGUNGJAWAB terhadap ALAM, PENCIPTA dan sesama MANUSIA.

3. ULASAN

Daripada aktiviti ini, tiada seorang pun yang mengambil dirinya sebagai benda hidup kerana mungkin kita LUPA bahawa kita ini HIDUP. MUNGKIN JUGA INI JAWAPAN KEPADA “KENAPA KITA SERING LUPA TENTANG TANGGUNGJAWAB SEBAGAI MANUSIA HIDUP”. Bagaimana supaya kita ini sentiasa INGAT bahawa kita ini HIDUP ? Perumpamaan menyatakan “Hanya si BUTA yang tahu nilai PENGLIHATAN, si PEKAK tahu nilai PENDENGARAN dan si MISKIN tahu nilai WANG”. Jadi, NILAI KEHIDUPAN mungkin dapat dirasai dengan menyedari bahawa kita ini akan MATI. Oleh itu, BERUSAHALAH kita untuk MELUNASKAN TANGGUNGJAWAB SEMAKSIMA mungkin kerana jika kita tahu bahawa kita ini HIDUP, maka kita KENA TAHU juga bahawa kita ini akan MATI. MANFAATKANLAH HAYAT YANG ADA SELAGI MAUT BELUM MENJEMPUT KITA.



( NOTA : Mohon maaf kepada rakan kelompok perbincangan aktiviti ini, ada sedikit pengubahsuaian daripada perbincangan asal. Bagaimana pun idea utama adalah ilham daripada perbincangan tersebut. Terima kasih atas percambahan ilmu dengan kalian. Semoga berjaya )

3 comments:

Yusri Younos (RTM KK) said...

salam....... tuan yani....

x trigt plk sy nk ambl diri sndri... hehehe....... ap2pn.... bnyk ilmu yg dpt sy pelajari pada sesi perbncngn bersama tuan..... tq bnyk2....

Perancang keluarga said...

Elo cikgu, elo yus,

ape kabar? lama tak jumpa. sy pun x teringat. sy ingat senang kalo tangkap kwn kite d sebelah je. tapi lagi senang kalo ambil diri sendiri kan. Tak yah penat lari-lari,..hehe. Sesi yg menstimulasikan minda!

Warga akademik said...

I may call you uncle as you are my uncle..hehehe..so, apa khabar pakcik? google2 tadi,tiba2 jumpa blog ni..nice..