Tuesday 5 May 2009

TUJUH JANUARI DUA RIBU LIMA


Adakah saudara-saudari punya catatan sejarah atau peristiwa pada 07 JANUARI 2005 ? saya percaya ramai manusia yang punya peristiwa penting pada tarikh itu. 07 JANUARI 2005 merupakan tarikh yang punya sejarah penting antara saya, isteri dan anak-anak. Pagi 07 JANUARI 2005, saya dan isteri KALI PERTAMA menaiki kereta AMBULANCE dari Semporna ke Tawau. Saya tahu ramai yang pernah menaiki kereta ini dan ianya bukan satu yang perlu dibanggakan. Sekadar ingin berkongsi satu PENGALAMAN KEHIDUPAN.

Gambar di atas adalah anak saya yang kedua. Namanya NURNIZA MAIZATUL dan kini berusia 4 tahun lebih. Dia merupakan watak utama dalam peristiwa yang berlaku pada 07 JANUARI 2005 iaitu HARI KELAHIRANNYA. Semua anak saya dan anak saudara-saudari punya TARIKH KELAHIRAN. Namun, suka saya nukilkan pengalaman ini kerana anak saya yang lahir pada 07 JANUARI 2005 ini baru berusia HAMPIR 7 BULAN dalam kandungan ibunya.

Pagi 07 JANUARI 2005, jumaat, seperti yang dimaklumkan oleh pihak Hospital Semporna, isteri saya perlu dihantar ke Hospital Besar Tawau untuk rawatan segera kerana mengalami sedikit pendarahan. Sepanjang perjalanan, saya hanya terfikir soal apa jadi dengan isteri dan bagaimana dengan keadaan anak sulung saya yang tinggal dengan Makciknya. Sayu dan sebak makin terasa bila siren kereta dibunyikan. Segalanya terserah pada kuasa Ilahi.

Setiba di Hospital Besar Tawau, isteri saya terus dimasukkan ke BILIK BERSALIN KRITIKAL. Selang beberapa minit, seorang Jururawat memaklumkan bahawa isteri saya BERSALIN pada hari itu juga. Terpegun saya mendengarnya. Walaupun kemungkinan itu pernah diluahkan oleh isteri, namun masih belum bersedia menerima hakikatnya. MANUSIA MERANCANG ALLAH MENENTUKAN, anak kedua saya telah ditentukan lahir pada hari itu, 07 JANUARI 2005, JUMAAT, JAM 1.12 PETANG dengan berat 1.25 KG sebagai kelahiran PRAMATANG.

Seperti mana biasa, bayi yang lahir tidak cukup bulan dan berat di bawah 2 KG akan dimasukkan dalam INKUBATER untuk satu tempoh tertentu. Lima minggu isteri dan anak saya menjadi penghuni tetap Hospital Besar Tawau di wad Penjagaan Khas Bayi. Saya pula menjadi PELAWAT tetap dalam tempoh tersebut. Ada ketikanya ditegur oleh pengawal atau kakitangan hospital kerana seringkali melebihi masa lawatan atau dating awal daripada waktu melawat.

Episod ini merupakan satu pengalaman yang sukar untuk dilupakan. InsyaAllah, ada masa nanti akan saya kongsikan pengalaman ini. Apa pun keadaanya, saya tetap bersyukur pada Ilahi atas segala nikmat yang diberikan. Ini merupakan satu ILMU yang sangat berharga buat saya dan isteri untuk terus menempuh kehidupan mendatang yang serba mencabar.

No comments: