Friday 27 March 2009

KESIBUKAN YANG MENYERONOKKAN




Lawan bagi “kesibukan” ialah “tidak sibuk”. Mungkin dalam bahasa yang lebih mudah ialah “Rehat”. Jadi, antara REHAT dan SIBUK, mana satu yang sesuai dipilih? Sebagai manusia normal, saya pilih rehat. Kalau saya tambahkan ungkapannya dengan, “ KESIBUKAN YANG MENYERONOKKAN DAN REHAT YANG MENYUSAHKAN, mana satu pilihan baik.

Dalam konteks di atas, saya pilih kesibukan kerana ia datang bersama keseronokan. Apatah lagi jika keseronokan itu memenuhi tuntutan syarak. Sebenarnya selagi BERNAFAS, kita harus pilih sibuk dan menyibukkan diri tapi biarlah ia menyeronokkan dan bermanfaat. Memilih rehat atau “Parking” sebenarnya menjanjikan masa depan yang kelam yang akhirnya menyibukkan tubuh dan minda suatu hari nanti.

Apa maksud saya dengan kesibukan yang menyeronokkan ? kita sibuk dengan kerja-kerja harian sebagai ayah dan suami, sebagai penjawat awam dan sebagai manusia yang hidup bermasyarakat. Ini semua adalah tanggungjawab harian yang merupakan pelaburan masa depan. Oleh itu, usahlah mengeluh dengan kesibukan yang seperti ini. Sebaliknya ia suatu yang amat meyeronokkan kerana kesibukan itu KENA PADA TEMPATNYA daripada rehat yang tidak menjanjikan apa-apa.

Sama-samalah bertanya pada diri, APAKAH KITA BERADA PADA KESIBUKAN YANG MENYERONOKKAN DAN BERMANFAAT ATAU KITA SIBUK DENGAN PERKARA YANG TIDAK SEPATUTNYA. Fikir dan renung sejenak.

No comments: