Sunday 22 March 2009

DEMI HIDUP DAN KEHIDUPAN


Pertamanya saya ucapkan terima kasih pada SIFU kerana memberikan gambar di atas. Paling terima kasih lagi kerana memberikan kata-kata nasihat dan semangat yang cukup bermakna.

Melihat imej di atas, mungkin akan timbul pelbagai persepsi dan pandangan di kalangan kita. Bagi saya secara peribadi gambar ini menyentuh sedikit emosi. Ia membawa makna dan tafsiran yang cukup mendalam tentang hidup dan kehidupan. Gambar ini adalah realiti kehidupan yang berlaku di Vietnam.

Melihat saiz sampan yang bukan sampan dan tangan kiri yang kudung itu membangkit rasa insaf dan simpati yang amat mendalam. Lalu saya rasakan pemuda ini punya kemungkinan tinggi untuk karam. Persoalannya, dengan tangan kiri yang kudung itu, bolehkah dia berenang ? Mungkin pemuda itu akan jawab " Ini bukan persoalan karam, kudung atau boleh berenang, ini adalah persoalan hidup dan kehidupan yang harus diteruskan ".

Persoalan-persoalan yang perlu kita renungkan......... sanggupkah kita berada dalam situasi seperti ini ? kalau pun berada dalam situasi ini, bolehkah kita melakukan seperti pemuda ini ? terserah pada diri kita masing-masing.

1 comment:

Anonymous said...

Thanks God 4 what we had n we have..rite Mr Ahmad Yani?