Monday 30 March 2009

MESEJ DARI SHOPPING


Membeli baju di pusat membeli-belah. Sebagai amalan biasa, saya akan tengok corak dan warnanya, kemudian rasa dengan jari jenis kainnya. Selepas itu, baru saya tengok HARGANYA. Jika harganya di luar kemampuan, saya tinggalkan dan cari yang lain. Sebenarnya saya cuba mencari baju yang cantik corak dan warnanya, kualiti kainnya dan murah harganya.. Namun dalam kebanyakan kes, jika baju itu cantik corak dan warnanya serta kualiti kainnya, pasti harganya pun CANTIK ( kekadang ada juga kekecualiannya )

Oleh kerana peristiwa di atas seringkali berulang, akhirnya saya akur bahawa apa sahaja barangan yang berkualiti, harganya agak sedikit tinggi. Walaupun kita tidak suka dengan keadaan ini, tapi ia adalah BETUL dan BENAR dalam kebanyakan situasi. Maknanya, jika kita ingin mendapat kepuasan yang lebih, maka kita kena bayar lebih. Ini mungkin sedikit daripada kompenan HUKUM ALAM atau KEHIDUPAN. Oleh itu, janganlah selalu mengharap untuk mendapat kepuasan yang tinggi bagi NILAI RINGGIT yang RENDAH. Kalau tidak setuju dengan situasi ini, mungkin kita akan mengalami sedikit kerumitan semasa shopping.

Kita tukar situasi di atas kepada KEJAYAAN dan KESELESAAN hidup. Kalau kualiti datang bersama harga yang tinggi, bererti KEJAYAAN dan KESELESAAN hidup MESTI datang bersama USAHA. Kejayaan dan usaha punya hubungan langsung. Tinggi usaha, tinggilah kejayaan. Sebaliknya, rendah usaha, rendahlah kejayaan. Menyedari konsep “kunfayakun” amat rendah kemungkinannya untuk kita, maka kita tidak punya pilihan selain BERUSAHA untuk kejayaan dan hidup yang selesa.

Janganlah mengharapkan kejayaan yang BESAR untuk usaha yang KECIL sebagaimana megharapkan harga murah untuk barangan yang berkualiti. Walaupun ia punya kemungkinan untuk berlaku, namun ia lebih cenderung sebagai mimpi kosong. Orang BERUSAHA belum tentu berjaya, manakah mungkin orang yang TIDAK BERUSAHA pula yang berjaya. Agak sedikit MUSTAHIL.

Akhirnya saya rumuskan begini, laluan kejayaan dan keselesaan hidup itu Cuma SATU iaitu “BERUSAHA”. Maka MERANCANG dan BERTINDAK merupakan pengisian kepada USAHA untuk mencapai KEJAYAAN dan KESELESAAN HIDUP. Ayuh! Kita mulakan hari ini.

No comments: